Beschouwing Begroting 2024: GroenLinks

 

Tijdens de raadsvergadering delen wij onze overwegingen over de begroting voor de komende jaren. Met ruim anderhalf jaar achter de rug, resteren er nog 2.5 jaar om ons programma volledig te realiseren en onze doelstellingen te bereiken. Hoewel doelen nu concreter zijn omschreven, blijft er nog veel te definiëren. We willen onze waardering uitspreken voor de heldere en toegankelijke opzet van de begroting, en we danken de ambtelijke organisatie voor hun inzet. Het feit dat de provincie ons toestaat om reserves aan te wenden om de begroting beter te beheren, is positief, maar nog effectiever zou het zijn om onderschrijdingen optimaal te benutten.

De begroting is opgedeeld in vijf delen die overeenkomen met de onderdelen van het raadsprogramma. Het kan soms verwarrend zijn, omdat sommige onderdelen in meerdere categorieën passen. Neem bijvoorbeeld "veerkrachtige buurten" deze komt terug in meerdere programma’s. Opvallend blijft dat hoewel de lokale lasten niet aanzienlijk stijgen, we nog  we nog steeds tot de duurdere gemeenten behoren wat betreft woonlasten.

Laten we ons richten op communicatie en participatie. We moeten erkennen dat er ruimte is voor verbetering, zowel door ons vastgesteld, als uit de resultaten van de quickscan lokale democratie. Het recente rapport over de watertoren bevestigt deze noodzaak tot verandering. Het feit dat we dit inzien, is een stap naar verbetering. Meer betrokkenheid van zowel de inwoners als de gemeenteraad in een vroeg stadium van ontwikkelingen kan veel problemen voorkomen, zoals bij het project van de Boomgaardkerk. De oprechte woorden van de projectontwikkelaar, die aangeeft dat hij dacht genoeg te hebben gedaan, benadrukken dat projectparticipatie echt de ondersteuning en betrokkenheid van de gemeente vereist. Dit geldt zowel voor communicatie als de manier waarop participatie wordt vormgegeven.

Het bouwen van vertrouwen, zowel intern als extern, zou naar onze mening nog effectiever zijn als de gemeente actiever naar buiten gaat om de behoeften van de inwoners te begrijpen en te ondersteunen, zoals vorig jaar benoemd.  We zien met het programma "Veerkrachtige Buurten" een grotere kans op dit gebied. Bij grote veranderingen of aanpassingen zouden we kunnen overwegen om een bewonerspanel in te zetten. Het ondersteunen van dorpsraad en wijkplatforms in hun rol als spreekbuis voor andere bewoners, is van essentieel belang om mogelijke tegenstrijdige belangen te voorkomen. We stellen voor om een motie te ondersteunen om deze kwesties verder te onderzoeken en uit te werken voor het komende jaar. Bovendien vinden we dat het betrekken van jongeren nog onvoldoende tot stand is gekomen en verdient dit onze aandacht.

Wonen: Zoals besproken tijdens de laatste oriëntatieavond, benadrukken we het belang van het behoud van het bestaande woningbestand en het bieden van goede zorg aan ook deze groep bewoners. In het gezondheidsbeleid valt op dat Heerjansdam momenteel relatief weinig problemen kent, maar tegelijkertijd ook laag scoort op veerkracht. Het toevoegen van middeldure en dure woningen biedt dus geen garantie voor minder druk op de zorg. Daarom benadrukken we de noodzaak van het bouwen van betaalbare woningen om een woongroei voor iedereen, ongeacht de grootte van hun portemonnee, mogelijk te maken. Als je eenmaal in Zwijndrecht woont, ga je niet zomaar weg. We blijven ons richten op starterswoningen, waarbij de behoefte hierin wordt bevestigd dat deze in Heerjansdam binnen één dag zijn verkocht. We zijn van mening dat het gefaseerd bouwen van dure woningen geen oplossing is; we moeten ook blijvend bouwen in het goedkopere segment.

Er lijkt sprake te zijn dat er een foutje is gemaakt  in het programma bouwen en wonen en daarom willen we wederom hetzelfde amendement in dienen, waarin  gedifferentieerd bouwen wordt benadrukt, zoals ook in de inleiding wordt vermeld: een divers woningaanbod. We kijken uit naar ontwikkelingen in de regio en hopen op beweging richting sociale woningbouw. Gelukkig wordt de Groeiagenda Zuid-Holland Zuid genoemd als een speerpunt, waarin betaalbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit in Palt centraal staan. We stellen het op prijs op de hoogte te worden gehouden van de voortgang.

Armoede en Economie: Het aantal mensen in armoede neemt toe, zelfs een groeiend aantal werkende inwoners van Zwijndrecht bevinden zich in deze groep. Het hebben van een baan is niet altijd voldoende om uit armoede te geraken. Het is bemoedigend om te lezen dat er inspanningen worden geleverd om inwoners met betalingsproblemen of beginnende schulden tijdig te identificeren, inclusief de samenwerking met werkgevers. Preventief handelen om ernstige schulden te voorkomen, en het onderhouden en faciliteren van een netwerk van betrokken partners om snel te kunnen reageren op de behoeften van onze inwoners, is essentieel. Een voorbeeld hiervan dat is genoemd in de begroting is het introduceren van een deeltijdpremie om inwoners aan te moedigen vanuit een uitkeringssituatie deels te gaan werken, waardoor de overgang naar werk gemakkelijker wordt en financieel aantrekkelijker is. Tevens vinden we de constatering dat we als gemeente slechts tijdelijke oplossingen kunnen bieden realistisch. Het rijk is aan zet om te zorgen voor een herstel van koopkracht.

In Zwijndrecht wordt gestreefd naar een welzijnsbeleid dat gericht is op inwoners en hun behoeften. In 2024 wordt na een grondige inventarisatie van deze behoeften een uitgebreid participatietraject lanceren. Het doel is om een inclusiebeleid te ontwikkelen dat door iedereen wordt gedragen. Dit beleid staat voor gelijke rechten en kansen voor iedereen. We kijken uit naar dit traject !

Het sociaal domein vormt een aanzienlijk deel van de begroting, en het is van essentieel belang dat dit de komende jaren wordt geoptimaliseren en gewaarborgd. We zijn verheugd dat het WMO-beleid en het mantelzorgbeleid worden herzien, met inbegrip van een bredere en verhoogde waardering en ondersteuning voor mantelzorgers. Wij vragen hierin om aandacht voor werkende en jonge mantelzorgers. Het streven naar integrale dienstverlening en regievoering, waarbij we de werkprocessen van verschillende organisaties samenbrengen in een '1 loket'-concept ondersteunen wij. De laagdrempelige loketten in de wijken moeten blijven, wij nemen aan dat de 1 loket gedachte een manier van denken en kijken is. Wij gaan ervan uit dit dat idd zal helpen bij het versterken van de regie op hulp en ondersteuning in huishoudens en het bevorderen van normalisatie, de-medicalisering en kostenbewust werken.

We willen bij het organiseren van festiviteiten, zoals de Binnenvaartsdagen en het Noordparkfestival, meer speciale aandacht voor de jeugd. Cultuur zou meer aandacht kunnen krijgen in Zwijndrecht. We signaleren bijvoorbeeld dat kunstenaars behoefte hebben aan externe werkplekken om te groeien, wij willen dit graag stimuleren.

Ook wij vinden een duurzame en veilige leefomgeving cruciaal. Bij het inventariseren van onveilige plekken en deze aanpakken hebben bewoners een cruciale rol. Zo ook bij het creëren van aangename openbare ruimtes creëren. Bij overlast is samenwerking met betrokkenen, professioneel en overlastgevers en gedupeerden essentieel. Gelukkig is het team Handhaving op orde, ook zijn wij blij met de uitbreiding ambulant jongerenwerk en de inzet op methodische aanpak van overlast. De ambitie om de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren ondersteunen wij van harte, daarbij ook de buurten en straten in de aandacht, naast de entreegebieden.

Het stimuleren van 'circulaire waterhuishoudens' en het verkennen van alternatieve vormen van windenergie staan op onze agenda. We willen windenergie uit de taboesfeer halen en onderzoeken of regenwater kan worden gebruikt voor huishoudelijke doeleinden. Daarnaast willen we graag de waterkwaliteit behouden en dienen een motie in om meer te doen met regenwater.

Dit is onze visie op de toekomst van Zwijndrecht en Heerjansdam. We geloven dat deze maatregelen en initiatieven zullen bijdragen aan een inclusieve, duurzame en veilige gemeenschap waarin iedereen zich welkom voelt. We waarderen uw betrokkenheid en inzet in deze gezamenlijke inspanning.